Battlefield 3. Sveriges gåva till spelvärlden.

Och äntligen, äntligen är det på ingång. Vårat älskade Battlefield 3, skapat utav svenska Digital Illusions CE. Som enligt en källa till aftonbladet har kostat över 200 miljoner dollar, vilket blir sinnessjuka 1 268 000 000 i svenska kronor. Kan ni tänka er. Över en MILJARD kronor har det kostat att ta fram detta fantastiska spel, där både grafik och ljud är av högsta kvalitet. Grafik- och ljudporr för spelnörden.

Och för er som varit utan internet de senaste dagarna så kommer här klippet alla spelintresserade pratar om.

Den nya Frostbite2 motorn, som Dice har utvecklat till viss del tillsammans med EA Sports, gör mig stum av beundrad över de har lyckats att få allt att se så verkligt ut. Allt ifrån mark som skakar när fiendens pansarvagnar plöjer genom staden, till mina vänner och fienders rörelsemönster.

När kulan borrar sig in i min kamrats kropp och han sakta faller till marken, med dammet och blodet sipprande ur kroppen så är min första tanke, fy fan vad häftigt. Detta kommer att slå Call of Duty med hästlängder. Men sedan tänker jag, kan det bli för verkligt? Och visst kan det de, när Dice och alla andra utvecklare skickar med ett passande vapen att lägga i byrålådan med tillhörande patroner eller kulor. Med ett gäng papper med olika spelsätt. 10 poäng för att ha ihjäl någon, 20 poäng om du gör det med ett skott, genom huvudet. 500 poäng om du tänder eld på kåken efteråt.

Men det tycker inte mamma. Enligt henne borde jag redan sitta på kumlaanstalten, med alla dom andra. För jag har ju precis skjutit skallen av en infekterad bebis i Dead Space 2.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

